
Master in Resilience in Education
Stefan cel Mare University of Suceava

Keskeiset tiedot
Kampuksen sijainti
Suceava, Romania
Kieli (kielet
Englanti
Opintomuoto
Kampuksella
Kesto
2 vuotta
Vauhti
Täysaikainen
Lukukausimaksut
Pyydä tietoja
Hakemuksen määräaika
Pyydä tietoja
Aikaisin aloituspäivä
Pyydä tietoja
Johdanto
Erasmus Mundus Joint Master in Resilience in Educational Contexts - EMJM FLOURISH on 2-vuotinen kokopäiväinen innovatiivinen maisteriohjelma, jonka tavoitteena on rakentaa kouluttajien ja ammatinharjoittajien valmiuksia luoda sietokykyä parantavia konteksteja, jotka varustavat lapsille ja nuorille tarvittavat resurssit ja kykyä vastata tehokkaasti koulutuksensa ja kehityksensä haasteisiin.
Sitä tarjoavat Maltan yliopisto (pääkumppani), Kreetan yliopisto, Kreikka, Lissabonin yliopisto, Portugali ja Stefan Cel Mare -yliopisto, Suceava, Romania, ja sitä tukevat viisi muuta kumppania, Dalhousie University, Kanada, Rijeka Yliopisto, Kroatia, University of Pretoria, Etelä-Afrikka, Orebro University, Ruotsi, University of Sao Paolo, Brasilia ja European School Psychology Training Centre. Kurssin osallistujat suorittavat 4 liikkuvuutta vähintään kolmessa tutkinnon myöntävässä yliopistossa.
Galleria
Opetussuunnitelma
Maisteriohjelman aikana opiskelijalla on mahdollisuus opiskella seuraavia aineita ja he voivat hankkia seuraavat tiedot ja ymmärryksen:
Lukukausi 1. Osaston koulutusyksikkö: Resilience & Socio-Emotional Health -keskus
- Resilienssi ihmisen kehityksessä - Tämä opintojakso toimii johdantona koko maisteriohjelmaan ja pyrkii esittelemään terveyden edistämisen ja ennaltaehkäisyn viitekehyksen; määritellä sietokyvyn luonne; kuvaile erilaisia resilienssin teorioita ja malleja; tunnistaa eri järjestelmien riski- ja suojatekijät; ja keskustella resilienssikasvatuksen merkityksestä lasten ja nuorten yleisen kehityksen ja kasvun kannalta.
Tieto ja ymmärrys: - Opintojakson loppuun mennessä opiskelija osaa:
- Ymmärrä terveyden edistämisen ja ehkäisyn tieteellisen viitekehyksen pääperiaatteet ja periaatteet sekä sen soveltaminen lasten ja nuorten mielenterveyteen ja hyvinvointiin
- Määrittele resilienssi ja seuraa sen kehitystä haavoittumattomuuden käsitteestä
yksittäisen kontekstin transaktionäkökulma - Tutki kriittisesti erilaisia resilienssin lähestymistapoja, kuten kotia, yhteisöä, työpaikkaa, terveyttä ja sosioekonomista kehitystä, tutki ja arvioi kestävyyden tärkeimpiä teorioita ja malleja
- Tunnista lasten ja nuorten riski- ja suojatekijät epäsuotuisista olosuhteista, mukaan lukien traumat, köyhyys, etniset vähemmistöt ja pakkomuutto
- Resilienssikasvatuksen osaaminen ja pedagogiikka - Tämä opintojakso tarjoaa kurssin osallistujille mahdollisuuden pohtia kriittisesti lasten ja nuorten erityisiä asenteita ja taitoja luokkahuoneessa ja sen ulkopuolella sekä vastaavaa pedagogista lähestymistapaa näihin asenteisiin ja taitoihin. hankittava. Resilienssiä ei voida opettaa didaktisesti vain toisena tietoalueena
Tieto ja ymmärrys - opintojakson loppuun mennessä opiskelija osaa:
- Vertaa ja vertaile eroja didaktisten ja kokemuksellisten lähestymistapojen välillä opetuksessa ja oppimisessa suhteessa resilienssikasvatukseen
- Kuvaa ja analysoi SAFE-lähestymistavan käyttöä sosioemotionaalisessa opetuksessa ja oppimisessa
- Vertaile ja vertaile erilaisten tieto-, asenne- ja taitojen arvioinnissa tarvittavia arviointimenetelmiä resilienssin suhteen
- Kuvaile kriittisesti taitoja, jotka muodostavat erilaiset kompetenssit, mukaan lukien seuraavat osa-alueet: suhteet ja kommunikaatio, kasvun ajattelutapa, itsemääräämiskyky, vahvuuksille rakentaminen ja haasteiden muuttaminen mahdollisuuksiksi (vastusten, hylkäämisen, perhekonfliktien, menetysten, kiusaamisen, muutoksen ja siirtymät).
- Resilienssiohjelmien suunnittelu, toteutus ja arviointi - Tämä opintojakso esittelee perustiedot ja -taidot resilienssiohjelmien ja interventioiden suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin käyttämällä erilaisia strategioita. Nämä pätevyydet vahvistavat koulutusalan ammattilaisten valmiuksia toteuttaa resilience-interventioita kiinnittäen erityistä huomiota toteutuksen laatuun ja ohjelman vaikutusten seurantaan. Lisäksi opiskelija kehittää taitoja suunnitella ohjelma-/projektisuunnitelma, joka tekee ohjelman omaksumisesta koulutusjärjestelmässä helpompaa ja kestävämpää.
Tieto ja ymmärrys - opintojakson loppuun mennessä opiskelija osaa:
- Tunnista yleisessä suunnittelumallissa käytetyt menetelmät ennaltaehkäisy-/resilienssiohjelman kehittämiseksi
- Määrittele toteutuksen laatu ja tekijät, jotka vaikuttavat toteutuksen laatuun, mukaan lukien mukauttaminen ja ohjelman eheys
- Selitä koulun olosuhteiden ja opettajien sietokyvyn sekä kouluyhteisön muutosvalmiuden merkitys ennaltaehkäisy- ja resilienssiohjelmien onnistuneelle toteuttamiselle
- Selitä arvioinnin merkitys ennaltaehkäisyssä/resilienssissä ja tunnista erityyppisten arvioinnin käyttötavat
- Resilienssin systeeminen ja perheen ymmärtäminen - Tämä yksikkö paljastaa opiskelijat erilaisille teorioille ja malleille perheterapian ja systeemisen käytännön alalla. Se tukee oppimista sisällyttämällä harjoituksia, joiden avulla opiskelijat voivat perehtyä systeemisiin taitoihin. Lisäksi tämä yksikkö antaa opiskelijoille mahdollisuuden pohtia erilaisia asiakasryhmiä/esittäviä vaikeuksia ja systeemisten taitojen/tekniikoiden käyttöä interventiomuotona, erityisesti pitäen mielessä koulujen lapset ja nuoret. Lisäksi tämä yksikkö sisältää myös systeemisen ymmärryksen koulujärjestelmästä ja muista monisysteemisistä konteksteista, jotka ovat osa laajempaa sosioekologista ympäristöä.
Tieto ja ymmärrys - opintojakson loppuun mennessä opiskelija osaa:
- Ymmärrä systeemiseen käytäntöön liittyvä teoria.
- Käytä systeemistä teoreettista viitekehystä ymmärtäessäsi eri perheiden kanssa työskentelyn monimutkaisuutta ja niiden ilmenemisvaikeuksia.
- Oppimisen kehittämisen esteet - Tämä opintojakso tarjoaa osallistujille mahdollisuuden syventää ymmärrystään oppimisen esteistä, jotka johtuvat sekä lapsen sisäisistä vammoista että sosiaalisista ja opetuksen puutteista. Siinä pohditaan teoriaa ja tutkimusta erilaisista vamman ja oppimisen muodoista sekä sosiaalisista ja emotionaalisista vaikeuksista sekä sosiaalisten asenteiden, rakenteiden ja prosessien vaikutuksista vammaisuuden sosiaaliseen malliin.
Tieto ja ymmärrys - opintojakson loppuun mennessä opiskelija osaa:
- Osoita syvää ja laajaa ymmärrystä siitä, kuinka erilaiset heikentymisen muodot voivat olla oppimisen esteiden lähde;
- Osoita kriittinen ymmärrys haasteista ja vahvuuksista, joita aistivammaiset lapset ja nuoret voivat kokea;
- Osoittaa kriittistä ymmärrystä haasteista ja vahvuuksista, joita lapset ja nuoret voivat kokea, joilla on kommunikaatiovaikeuksia ja autismin kirjoa;
Lukukausi 2. Osaston koulutusyksikkö: Kreetan yliopisto, Kreikka
- Kontekstuaaliset prosessit sietokyvyn parantamisessa: luokkahuoneen ja koulun ilmasto - Tämän yksikön tavoitteena on käsitellä tärkeimpiä aiheita, jotka liittyvät kontekstuaalisiin prosesseihin sietokyvyn parantamisessa kouluympäristössä ja perehdyttää kurssin osallistujat:
- Inklusiivisen koulutuksen keskeiset käsitteet ja strategiat onnistuneen osallistavan ympäristön edistämiseksi;
- Yhteistoiminnallisen oppimisen merkitys ja yhteistyön suunnittelu luokkahuoneessa;
- Välittävien ihmissuhteiden merkitys resilienssiprosessissa ja tehokkaat strategiat välittävien suhteiden edistämiseksi luokkahuoneessa;
- Tärkeimmät käyttäytymistä selittävät mallit, toiminnallinen käyttäytymisanalyysi luokkahuoneessa ja strategiat positiivisen luokkahuoneilmapiirin edistämiseksi;
- Lisätuen tarpeen tunnistamisen tärkeys käsiteltäessä opiskelijoiden yleisiä ja erityistarpeita.
Tieto ja ymmärrys - opintojakson loppuun mennessä opiskelija osaa:
- Arvioi luokkahuoneen ja kouluilmapiirin merkitystä oppilaiden kestävyyden parantamiselle viittaamalla asiaankuuluvaan resilienssikasvatusta käsittelevään kirjallisuuteen
- Tunnista yhteistoiminnallisen oppimisen sosiaaliset ja älylliset tulokset ja arvioi kriittisesti yhteistoiminnallisten oppimisstrategioiden käytön edut resilienssiinterventioissa
- Tunnista tärkeimmät käyttäytymistä selittävät mallit ja arvioi kriittisesti positiivisen käyttäytymisen hallintastrategiat
- Keskustele kriittisesti siitä, kuinka tärkeää on tunnistaa joidenkin opiskelijoiden lisätuen tarve ja varmistaa, että ne täytetään samalla kun vältetään leimautumista
- Työskentely vanhempien ja ammattilaisten kanssa resilienssin parantamisessa - hänen opintoyksikkönsä voi auttaa harjoittajia ottamaan menestyksekkäästi vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön kehittämiseen lastensa resilienssikasvatuksessa. Sen avulla harjoittajat voivat olla yhteydessä vanhempiin, jotka ovat keskeisiä kumppaneita resilienssiohjelmien suunnittelussa ja toteuttamisessa koulussa, kotona ja muissa asiaankuuluvissa yhteyksissä.
Tieto ja ymmärrys - opintojakson loppuun mennessä opiskelija osaa:
- Anna kriittinen selvitys kirjallisuudesta vanhempien ja yhteisön osallistumisesta lasten resilienssikasvatukseen.
- Kuvaile ja analysoi erilaisia tapoja, joilla opettajat voivat tehdä yhteistyötä erilaisten vanhempien kanssa lastensa resilienssikasvatuksessa.
- Kuvaa tapoja, joilla yhteisön osallistuminen voi parantaa lasten mahdollisuuksia kestävään kasvuun.
- Resilienssikasvatuksen tutkimusmenetelmät - Opintojakson tavoitteena on antaa kurssin osallistujille mahdollisuus kehittää kriittistä ymmärrystä resilienssitutkimukseen liittyvistä käsitteistä ja kysymyksistä sekä tarvittavat taidot tällaisen tutkimuksen arviointiin ja suorittamiseen. Sen avulla osallistujat voivat rakentaa resilienssikasvatukseen liittyviä tutkimuskysymyksiä ja erottaa ne, jotka edellyttävät kvantitatiivista, laadullista tai sekamenetelmää, suunnitella asiaankuuluvia tutkimuksia käyttämällä asianmukaista metodologiaa ja tiedonkeruu- ja analysointistrategioita, samalla kun käsitellään validiteetti- ja yleistettävyyskysymyksiä. eettisten tutkimusstandardien mukaisesti.
Tieto ja ymmärrys - opintojakson loppuun mennessä opiskelija osaa:
- Osoita ymmärrys lääkäriin perustuvasta tutkimuksesta, sen teoreettisesta viitekehyksestä resilienssikasvatustutkimuksessa
- Erota kvantitatiivista, kvalitatiivista tai sekametodologiaa vaativat tutkimuskysymykset eri tavoista, joilla validiteetti ja yleistettävyys varmistetaan kvantitatiivisessa ja kvalitatiivisessa tutkimuksessa
- Osoita kykyä tehdä ero eri instrumenttien välillä ja tunnistaa muuttujiin liittyvistä hyödyllisimmistä
- Valitut resilienssin aiheet ja sovellukset yksilöllisiin koulutustarpeisiin - Opintojakson tavoitteena on kattaa resilienssitutkimuksen sovellukset kasvatusalalla painottaen erityisopetusta tarvitseviin lapsiin. Sen tavoitteena on auttaa opettajia hyödyntämään sovellettua tietoa ja strategioita resilienssin rakentamisessa keskittyen haavoittuviin väestöryhmiin, kuten erityistarpeita omaaviin lapsiin, mukaan lukien vammaiset lapset, siirtolaislapset. ja lapset, joilla on tunne- ja käyttäytymisvaikeuksia.
Tieto ja ymmärrys - opintojakson loppuun mennessä opiskelija osaa:
- Käy läpi kriittisesti relevanttia kirjallisuutta haavoittuvien lasten sietokyvystä ja hyvinvoinnista (esim. erityisopetustarpeet: vammaisuus, siirtolais- ja pakolaislapset, tunne- ja käyttäytymisvaikeudet)
- Ymmärrä, kuinka kuulemisprosessi voi auttaa opettajia ratkaisemaan koulujen ongelmatilanteita.
- Arvioi sisältöalueita sellaisissa aiheissa kuin vanhempien koulutus ja koulutus sekä perheen kestävyys.
- Ennaltaehkäisyohjelmat haavoittuville esikoulu- ja alakouluikäisille - Opintokokonaisuuden tavoitteena on yhdistää olemassa olevaa kirjallisuutta näyttöön perustuvista erityisopetusta tarvitsevien pienten lasten koulu- ja perhetilanteissa, jotta opettajat voivat hyödyntää tällaisia interventioita lasten hyvinvoinnin edistämiseksi. ja joustavuus. Opintojakson yleisenä tavoitteena on mahdollistaa koulun toimijoille mahdollisuus suunnitella, toteuttaa ja arvioida koululaisten tarpeisiin räätälöityjä ennaltaehkäisyohjelmia, erityisesti varhais- ja alakouluikäisten lasten tarpeisiin.
Tieto ja ymmärrys - opintojakson loppuun mennessä opiskelija osaa:
- Tunnista tarvittavat vaiheet pienten lasten ehkäisyohjelmien suunnittelussa
- Ymmärtää toteutusvaiheen tärkeyden ehkäisyohjelmissa ja tunnistaa käytännön strategiat, joita tarvitaan ohjelmien tehokkuuden varmistamiseksi pienille haavoittuville lapsille
- Kriittisesti tarkastellaan nuorille ja haavoittuvassa asemassa oleville lapsille suunnattuja nykyisiä ehkäisyohjelmia heidän vahvuuksiensa ja rajoitustensa avulla
Lukukausi 3. Osaston koulutusyksikkö: Lissabonin yliopisto, ihmiskinetiikan tiedekunta/ Stefan cel Mare University of Suceava , kasvatustieteellinen tiedekunta
- Kasvatusalan ammattilaisten resilienssin vahvistaminen - Tämän opintoyksikön tavoitteena on tukea ammatinharjoittajien sietokykyä koulutusympäristöissä auttamalla heitä saavuttamaan tehokkaita selviytymisstrategioita. Ammatinharjoittajan resilienssi voisi olla psykologinen prosessi, joka muuttaa sosiaalisen ja kulttuurisen negatiivisen kontekstin kehitysmahdollisuuksiksi. Harjoittajan resilienssi toimii myös roolimallina oppijoille. Sillä on vaikutusta affektiivisiin ja poikittaiskykyihin, akateemiseen tietoon, joka voi kehittyä transformatiiviseksi tiedoksi.
Tieto ja ymmärrys - opintojakson loppuun mennessä opiskelija osaa:
- Kehitä syvempää ymmärrystä tavoista edistää ammatinharjoittajien sietokykyä systeemisen, ekologisen sietokyvyn puitteissa
- Kuvaile tekijöitä, jotka edistävät poikkeavaa ajattelua, luovaa prosessia ja yhteistyökäyttäytymistä
- Tunnista positiivisuuden rooli kasvun ja hyvinvoinnin edistäjänä
- Tunnista tapa, jolla teoreettiset taustat voivat muokata harjoittajan roolin ymmärtämistä
- Havainnointi- ja harjoitteluharjoitukset I ja II - Tämä opintojakso on siis välttämätön harjoittajien valmentamiseksi resilienssikompetenssien soveltamiseen todellisissa yhteyksissä lasten ja nuorten kanssa. Se antaa kurssin osallistujille mahdollisuuden osallistua tämän ohjelman kattamien kimmoisuustaitojen tarkkailuun ja soveltamiseen.
Tieto ja ymmärrys - opintojakson loppuun mennessä opiskelija osaa:
- Anna kriittinen selostus tehokkaimmista resilienssikasvatuksen strategioista heidän työympäristössään.
- Kuvaa kriittisesti niitä tekijöitä luokkahuoneessa, koulussa tai muussa kontekstissa, jotka edistävät lasten ja nuorten resilienssitaitojen hankkimista.
- Tunnista omat vahvuudet ja vaikeudet lasten ja nuorten resilienssin rakentamisen edistämisessä
- Organisaatiosuhteet ja tukeva verkostoituminen kestävyyden parantamisessa - Tämä yksikkö pyrkii antamaan kurssin osallistujille syvemmän ymmärryksen prosesseista, jotka liittyvät resilienssin edistämiseen koulutusalan ammattilaisten keskuudessa. Osallistujilla on mahdollisuus tarkastella ammatillista stressiä ja analysoida stressitekijöitä yksilön työelämässä ja organisaation kouluilmapiirissä. Sen jälkeen keskustellaan siitä, kuinka ammatillista verkostoitumista voidaan hyödyntää auttamaan ammatinharjoittajia selviytymään stressistä ja kehittämään sietokykyä.
Tieto ja ymmärrys - opintojakson loppuun mennessä opiskelija osaa:
- Käytä joustavuuden edistämisen viitekehystä ymmärtääksesi ja edistääksesi opettajien resilienssiä ja hyvinvointia organisaatioilmapiirin kautta;
- Tunnista tärkeimmät riskit ja ratkaisut verkostoitumalla opettajien henkilökohtaisen ja ammatillisen kehityksen edistämiseksi;
- Käytä resilienssikehystä tunnistaaksesi prosesseja, jotka auttavat edistämään opettajien resilienssiä ja hyvinvointia sekä ryhtymään opettajien mentoriksi.
- Tunnista strategiat koulun johtajuuden kestävyyden edistämiseksi.
- Positiivinen psykologia kasvatustyössä - Opintojakson tavoitteena on antaa syvällinen ja kriittinen ymmärrys positiivisen psykologian soveltamisesta kasvatustyössä, jotta edistettäisiin vahvuuteen perustuvaa lähestymistapaa koulussa, toisin kuin koulutuksen entisestään puutteellinen lähestymistapa. Päätavoitteena on antaa opettajille, huoltajille, vanhemmille ja oppilaille mahdollisuus etsiä vahvuuksia oppilaistaan ja lapsistaan ja käyttää niitä auttamaan heitä voittamaan haavoittuvuutensa.
Tieto ja ymmärrys - opintojakson loppuun mennessä opiskelija osaa:
- Määrittele positiivisen psykologian pääasiat
- Tunnista positiivisen psykologian periaatteet eri elämänalueilla
- Tunnista positiivisen psykologian käyttö koulutusympäristöissä
- Analysoi ja syntetisoi tärkeimmät positiivisen psykologian hyvinvointi- ja resilienssiteoriat ja -mallit
Lukukausi 4. Osaston koulutusyksikkö: Maltan yliopisto, Kreetan yliopisto, Lissabonin yliopisto, Stefan cel Mare University Suceava
- Väitöskirja - Väitöskirja tarjoaa kurssin osallistujille mahdollisuuden tehdä käytäntöön perustuvaa tutkimusta (sisältäen tiedonkeruun ja -analyysin) opintojakson aikana käsitellyn lasten ja nuorten kestävyyteen ja hyvinvointiin liittyvältä alueelta sekä edistää tutkittavan aiheen tuntemusta. . Se tulee suorittaa kurssin kolmannen lukukauden aikana ja lähettää noin 15 000-20 000 sanan väitöskirjana. Opiskelijat istuvat myös suulliseen kokeeseen. Yksityiskohtaiset ohjeet väitöskirjan ehdottamisesta ja valmistumisesta sekä sen tarkastelun kriteerit ja menettelytavat julkaistaan maisterintutkinnon alussa julkaistavassa väitöskirjan ohjeasiakirjassa.
Tappaa – opintojakson loppuun mennessä opiskelija pystyy:
- Tunnistaa ja analysoida kriittisesti alkuperäisen tutkimuskysymyksen luonnetta ja tärkeyttä ammatillisen toiminnan alueella.
- Suorita tieteellinen selvitys kestävyydestä ja suorita asianmukaisesti suunnittelun, tiedonkeruun, analyysin ja kirjoittamisen vaiheet.
- Osoittaa taitoa suorittaa tutkimuksia lasten/nuorten resilienssi- ja hyvinvointikysymyksiin liittyvällä ammatillisella työllä
- Osoittaa kriittisiä taitoja oman ja muiden tutkimustyön rajoitusten analysoinnissa.
- Osoita pätevyyttä tietyn tutkimuksen kannalta olennaisten eettisten kysymysten analysoinnissa ja tarvittavien eettisten näkökohtien ja menettelyjen toteuttamisessa.
Tämä on ensimmäinen kansainvälinen korkeakoulujen kansainvälisen yhteenliittymän johtama yhteinen maisterintutkinto Resilience in Educational Contexts -tutkinnoissa.